Slanicul a spus “Da! Da, vrem sa dam o lectie de implicare!”

În cadrul Săptămânii Naționale a Voluntariatului, Liceul Teoretic Șerban Vodă, Slănic a spus DA, ”Da, vrem să dăm o lecție de implicare!”.

Sub îndrumarea profesorului organizator și coordonator Florentina POPA (prof. biologie) susținută de dl director Alionte TĂNASE – elevii acestui liceu au desfășurat 2 activități de amploare în zilele de miercuri (15.05 2013) și sâmbătă (18 .05.2013). Aceste 2 manifestări au fost cuprinse în calendarul Activităților de Voluntariat la nivel național și au fost desfășurate în parteneriat cu Primăria Orașului Slănic și Biblioteca Comunei Bertea prin sprijinul doamnei bibliotecar Dumitrache Iustina.

Evenimentul are o importanță la nivel național și local datorită obiectivului său general, acela de promovare a voluntariatului și a implicării active a elevilor în diverse activități.

Miercuri, 15.05.2013, ora 9.00 s-a desfășurat în orașul Slănic – Prahova acțiunea de voluntariat ”Impactul deșeurilor asupra mediului din zona orașului Slănic” și ecologizarea spațiului verde din curtea școlii. Elevii au igienizat și au distribuit în oraş flyere şi afişe cu mesaj ecologic, aceasta fiind o modalitate de promovare în comunitate a practicii voluntariatului, dar şi de valorificare a potenţialului uman existent.

volluntariat 14 voluntariat 10 voluntariat 11 voluntariat 12 voluntariat 13 voluntariat 15 voluntariat 17

Sâmbătă, 18.05.2013, ora 10.30 s-a desfășurat în comuna Bertea cea de a doua activitate ”Tezaurul tradițiilor populare stamoșești lasate moștenire urmașilor din zona Văii Slanicului”. A fost vorba de a șezătoare, un obicei important în viața socială a satului deoarece îi educă pe copii în spiritual valorilor strămoșești, dezvoltându-le dragostea pentru frumos.

voluntariat 1 voluntariat 2 voluntariat 3 voluntariat 4 voluntariat 5 voluntariat 6 voluntariat 7 voluntariat 8 voluntariat 9

Iată impresia doamnei profesor Ana-Maria MOISE (prof. Lb. Franceză, Liceul Șerban Vodă, Slănic)

Activitatea s-a desfășurat sub forma unei șezătoare, unde femeile bătrâne ale satului, îmbrăcate în costum popular au țesut la război, au tors lâna, au spus glume acompaniate de lăutarul satului, care a întreținut atmosfera prin cântece vechi la acordeon. Domnul Șinca, lăutarul, a povestit obiceiuri de nuntă care, spune el, încă se respect, cel puțin la nunțile la care este invitat să cânte.
Imaginea șezătoarei părea desprinsă dintr-o carte veche: o cameră veche, cu preșuri din iută, lămpi pe gaz, lada cu zestre, războiul, mașina de tors lâna, patul acoperit de o cuvertură țesută manual și de multe perne, carpete pe pereți, gogoși calde, ouă roșii, căni mici cu vișinată și țuică de prune. Celelalte camere ale casei completau armonios imaginea șezătoarei: obiecte de valoare despre care copiii de 15-18 ani nu auziseră sau pe care nu avuseseră ocazia să le vadă: mașina de călcat cu jar, putineiul, vase foarte mari în care se ținea magiunul, obiecte vechi de fierărie.

Elementele constitutive ale acestui moment unic prin manifestare și mod de desfășurare au fost: muzica lăutarului, glumele și „bârfele” femeilor din sat, copiii din Bertea, cei care formeaza ansamblul ”Ciobanașul” prin spectacolul folcloric în care, la final, i-au inclus pe toți cei prezenți. Gazdele au fost dna Iustina Dumitrache (bibliotecar), dl Director al Casei de Cultură Bertea și Dl Primar al Comunei. Printre elevii implicați se numără: Izabela Constantinoiu, George Croitorul, Alin Șerban,Teodor Nitescu, Ioana Petcu, Carmen Bărbieru, Laura Avram, Claudia Roman, Gabriela Ștefănică, Eliza Anghel, Iulian Apostol, Gabriel Spoici, Livia Chivi, Camelia Babus etc.

Ce s-a dorit prin această șezătoare? Ne răspunde dna prof. Florentina POPA (profesor organizator și coordonator)

Valoarea deosebită a şezătorilor este determinată, pe de o parte de conţinutul educativ al materialului utilizat, cât şi de calitatea artistică a acestuia, iar pe de altă parte modul de organizare şi antrenare a elevilor într-o astfel de activitate, nu este altceva decât o metodă alternativă de învăţământ.
Încercăm să păstrăm la sat obiceiul şezătorilor prin activitățile organizate şi să transimtem fiecărei generaţii datele şi obiceiurile străvechi. Prin aceste şezători urmărim să formăm copiilor unele trăsături morale, să primească şi să transmită frumuseţea artei populare din generaţie în generaţie.

Noi, cei care privim din exterior aceste manifestări putem doar să ne bucurăm că ele există, să le mulțumim celor care s-au implicat în desfășurarea lor și sî încercăm să îi susținem pentru a putea continua aceste demers.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>